Honnan a háborúság és civakodás köztetek? Nemde bensőtökből, a kívánságaitokból, amelyek tagjaitokban háborognak? Csak kívántok, s nem kaptok semmit, öldököltök és versengtek, s nem szereztek semmit. Civakodtok és tusakodtok, és nincs semmitek – azért, mert nem kértek. Kértek és nem kaptok – mert rosszul kértek, azért, hogy kívánságaitokra fordítsátok. Ti házasságtörők! Nem tudjátok, hogy a világgal való barátkozás ellensége az Istennek? Aki tehát ennek a világnak barátja akar lenni, ellenségévé lesz Istennek. Vagy azt gondoljátok, hogy hiába mondja az Írás: ,,Féltékenyen vágyakozik a Lélek, amely bennünk lakik”? Sőt még nagyobb kegyelmet is ad. Azért mondja: ,,Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak pedig kegyelmet ad”. Engedelmeskedjetek tehát Istennek; az ördögnek pedig álljatok ellen, és futni fog tőletek. Közeledjetek Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg kezeteket, bűnösök, és tisztítsátok meg szíveteket, ti kettős lelkűek! Keseregjetek, szomorkodjatok és siránkozzatok, nevetésetek forduljon gyászra, és örömötök szomorkodásra. Alázkodjatok meg az Úr színe előtt, és ő felmagasztal titeket.  Jak 4,1-10 )

 

Házasságtörő a Biblia szerint az a nemzedék és az az emberi lélek, amelyik Isten mellett bármit is úgy szeret, mint Istent. A világnak ez az istenítése megosztott szívűvé, házasságtörővé teszi az emberi lelket. Ozeásnál olvassuk: „Van asszony, akit bár szeret a férje, mégis házasságot tör; úgy, ahogy az Úr szereti Izrael fiait, noha más istenekben bizakodnak.” Ezért Máté evangéliumában meg is okolja az Úr Jézus azt, amit a mai Szent Márktól olvasott részletben nem okol meg: „E gonosz, házasságtörő nemzedék jelt kíván, de nem kap más jelt, mint Jónás jelét.”
 
Jelet egyébként jellemző módon a házasságtörő fél kér a másiktól, aki hűséges, mert „ki mint él, úgy ítél”. Az gyanúsítja kedvesét hűtlenséggel, aki maga hűtlen és kétfelé sántikál. Ebben az állapotban mire való lenne a szerelem egy újabb, nagyobb jele? Hogy biztosítva érezze magát szerelme irányában és élhesse rejtetten kettős életét? Istentől jeleket, csodákat mindig a házasságtörő nemzedék és házasságtörő lélek vár, mert ő olvassa bele Istenbe a saját sötétségét, hűtlenségét.
 
Más az, amikor Isten „féltékeny” ránk! Ez tiszta szeretet, mert őrajta kívül nincs más Isten! Az ő féltékenysége nem más, mint a mi féltésünk. Csak ő tudja, mit jelent a teremtménynek örökre elszakítva lenni Istentől, hogy mi a kárhozat. Mi nem tudjuk, egyikünk sem tudja, tehát legodaadóbb szeretetünk sem közelítheti meg azt a szeretetet, amellyel Isten szeret minket. Értelemmel belátható, hogy mivel egy örökkévaló, mindenható, mindentudó és végtelenül jóságos Isten van, az ő szeretete is abszolút egyedülálló irántunk; nem olyan, mint a mi szeretetünk iránta. Ilyen értelemben az örök kárhozat lángjai sem mások, mint Isten szeretetének lángjai, hiszen az ő szeretete soha nem fordul át gyűlöletté. Csak a szabad akarattal rendelkező teremtmény képes úgy hátat fordítani Istennek, hogy a mennyország végtelen gyönyörűsége Isten szerelmének édes lángjai számára a kárhozat gyötrő lángjai lesznek.

forrás:

Barsi Balázs - Telek Péter-Pál: Magasság és mélység

süti beállítások módosítása